Teknologi

Boxermotorer

Senaste generationen Boxermotor driver Subaru BRZ med förnyad spänning och precision. Vi har placerat vår nya 2-liters motor lägre, gjort den mer kompakt och fl yttat den närmare föraren. Detta är första gången Subaru erbjuder tvåstegs direktinsprutning, vilket ökar kraften och sänker bränsleförbrukningen. Motorkonstruktionen är unik i sitt slag och skapar en lika unik körupplevelse.

 

Växellådor 

En 6-växlad manuell växellåda med direkta och korta lägen ger dig en genuin känsla av kvalitet och sport. Du kan även få BRZ med en 6-stegad automatlåda med 
många finesser: vid kraftig inbromsning växlar den ned automatiskt och möter varje nedväxling med ökat varvtal, växlingspaddlar på ratten om du vill växla själv och med hjälp 
av Sportläget kan du maximera motor och växellåda fullt ut.

 

Chassi 

Enkelheten i designen och användning av höghållfasthetsstål gör chassit styvare samtidigt som det sparar kilon. För att ytterligare spara vikt är motorhuven gjord i aluminium, 
vilket sänker bilens tyngdpunkt ytterligare.

 

Fjädring 

Individuell fjädring runt om hjälper dig ta ut maximalt av den smidighet och respons BRZ har att erbjuda. McPherson fjäderben fram fullbordar känslan av direkt kontroll i varje kurva. Denna typ av fjädring gav också möjlighet att placera Boxermotorn riktigt lågt i chassit. Bakvagnen avfjädras med dubbla länkarmar, vilket säkerställer att däcken alltid har optimal kontakt med underlaget

 

Torsen Differntial 

En helt fantastisk väghållning är det starkaste särdraget för Subaru BRZ. En avancerad Torsen-differential* på bakaxeln, av samma typ som du hittar i Subaru STI Racing, hjälper dig att hålla en optimal linje genom kurvan, oavsett hastighet. Vid dåligt väglag är detta också den bästa tekniken för maximalt väggrepp och därmed högsta säkerhet.

 

*Torsen-differential är ett registrerat varumärke som tillhör JTEKT Corporation.